2022年12月10日 ゼミ研究報告会当日!



 12/10(土)。集合時間の13:30の3時間前、10:00に大学で集合したゼミ生は、最後の練習をしていました。

キャンパスには、まだあまり人が来ていなかったため、コロナ禍の大学を思い出していました。最初は、対面でこんな大規模なゼミ研究報告会が行えるなど誰も思いもつかなかったでしょう。

練習をしているうちに、ゾロゾロと人が集まり、開会式が行われた教室は、空いている席が見当たりませんでした。会場に早めに到着された関先生も「凄い人だね。」驚かれていました。

時間の13:30。会話で支配された会場に緊張感が張り詰めます。そんな中、

「中央線の遅延により、開会式を14:00に遅らせます。」と聞いた時には、拍子抜けしました。

14:00になり、無事に開会式が終わると、発表者は各教室へ。発表順が2番目にだった関ゼミは、関先生と急ぎ足で発表する教室へと向かいました。

入るとそこには、大勢の東経大生がまだかまだかと発表を待ち遠しくしていました。その光景を見て、電車の吊り革広告で見る、「ゼミする東経大」の意味が分かった気がしました。

そして、1番目に発表したゼミに気づかされたこと、それは聞いている人に配慮するべきということです。最初に見たゼミでは、指差し棒などを用いていたため、とても聞きやすく、パソコンで練習をしていた私たちには盲点でした。

時間制限を知らせるベルが鳴り響き、関ゼミの発表が近くなっていることが耳からも伝わってきました。

発表が終わると、

「質問はありますか?」と司会の先生が教室を周り始めます。正直、何も指摘をすることの無い素晴らしい発表だったので、手を挙げずにいると、その先生が、

「こういった場では、質問をする事がマナーなんですよ。意見でもいいので、ぜひ!」

とおっしゃいました。とても勉強になったのと同時に、私たちの発表では何を質問されるのだろうというプレッシャーが頭から離れませんでした。

「では、続いては関ゼミです。」

東館さんと顔を見合わせて、まるで甲子園に立つ高校球児のような心意気で、ステージに立ちました。

ステージから見る教室はとても広く、自分たちに集中する大勢の視線は、獲物を狙うハイエナのように鋭く感じました。

「それでは、関 明典ゼミナールの発表を始めます。」

東館さんの何度も聞いてきたその優しい声とセリフは、いつもとは違う気がしました。

聞かせる。その事だけが頭で一杯になり、何を言ったのか今では覚えていません。しかし、練習では聞けなかった最後の拍手は今でも覚えています。

「質問はありますか?」想定内のその言葉に、気が抜けませんでした。どんな質問が来るのだろう、と考える暇もなく、1人の生徒が手を挙げました。スーツ姿で一番前に座っていたのその方は、教授のような貫禄があり、こちら側もより力が入ります。

正直、とても痛い所を突かれた質問でした。真っ白な頭から無理やり言葉を捻り出すも、拙い回答になってしまい、まだ自分たちの足りない点に気づかされました。

その後も司会の先生からもデータに関する指摘があり、ベルが鳴ります。

この2点は改善すべきだな。心の中で反省していると、発表時間が過ぎているのにも関わらず、手が挙がりました。その次に1年生から、合計4人の方から意見を頂きました。

全て上手く回答出来ず、時間も過ぎてしまい発表としてはまだまだですが、個人的にはこんなにも興味を持ってくれたんだと、とても嬉しかったです。ゼミ研究報告会に参加して良かった、心から思えるそんな瞬間でした。

その後も拍手で溢れる発表が続き、閉会式になりました。

閉会式で、私は関先生の後ろに座り、表情の柔らかな関先生を見て、少し安心しました。1年の集大成というイベントなだけ、笑顔なのは私たちだけではなく、会場全体が笑いに包まれた、思い出に残る閉会式でした。


最後に宣伝です!

12/16、12/17に「マルチカルチュラルフェスティバル」を行います。

実はこのイベントは、過去のブログを見返して頂いても分かる通り、関ゼミ発祥のイベントです。

関先生を中心に、多くの先生方、国際交流課にご協力を頂き、約30人の国際交流チューターが寝る間を惜しんで用意したイベントです。

以下のポスターにQRコードがあるので、そこからお申し込み下さい!

対面、ZOOM、そしてVRでも参加可能です!

ぜひ、お越し下さい!


 Saturday, 12/10. The seminar students met at the university at 10:00 a.m., three hours before the meeting time of 13:30, for the last practice.

Not many people had arrived on campus yet, which reminded me of the University of the Corona Disaster. At first, no one would have thought that such a large-scale seminar research debriefing could be held in person.

As we practiced, people began to creep in, and there were no empty seats to be found in the classroom where the opening ceremony was held. Even Mr. Seki arrived at the venue early and was surprised by the huge crowd. He was surprised.

The time was 1:30 p.m., and a sense of tension filled the room, which was dominated by conversation. Then, a voice came from the audience, "The opening ceremony was delayed due to a delay in the Chuo Line.

The opening ceremony will be delayed to 14:00 due to the delay of the Chuo Line. I was a bit disappointed when I heard that the opening ceremony would be delayed to 14:00 due to the delay of the Chuo Line.

At 14:00, the opening ceremony was over without incident, and the presenters went to their classrooms. Seki Seminar, which was second in the order of presentation, hurried with Prof. Seki to the classroom where we were to give our presentation.

When we entered the room, we found many students of Tokyo Keio University waiting eagerly for our presentation. Seeing this scene, I felt I understood the meaning of the phrase "seminar at Tokyo University of Economics," which I saw advertised on the train's strap.

And what I noticed in the first seminar I presented was that I should be considerate to those who are listening. The first seminar I saw used a pointing stick and other tools, which made it very easy to listen, a blind spot for those of us who had been practicing on the computer.

The bell rang to announce the time limit, and our ears could hear that the Seki seminar presentation was getting close.

When the presentations were over

Are there any questions?" the moderator began to go around the classroom. I didn't raise my hand because I honestly didn't have anything to point out.

I didn't raise my hand, but the teacher said, "It's good manners to ask questions in this kind of situation. Even if it's just an opinion, by all means!

I learned a lot. I learned a lot, but at the same time, I couldn't stop thinking about the pressure of what questions they would ask in our presentation.

Now, let's move on to the Seki Seminar.

We looked at each other and stood on the stage with the spirit of high school baseball players at the Koshien Stadium.

The classrooms looked very spacious from the stage, and the many gazes focused on us were as sharp as hyenas stalking their prey.

We will now begin the presentation of the Akinori Seki Seminar."

That gentle voice and lines that I have heard many times from Mr. Azumaidate seemed different from the usual.

Let them listen. That was all I could think about, and I don't remember now what I said. However, I still remember the applause at the end, which I could not hear in practice.

Do you have any questions?" I couldn't let those words out of my mind, which I had not expected to hear. Before I had time to wonder what kind of questions would come, one student raised his hand. The person sitting in front of me, dressed in a suit and tie, had the air of a professor.

To be honest, the question hit a very painful spot. We forced ourselves to come up with words out of our blank heads, but our answers were poor and made us realize what we were still lacking.

After that, the moderator also pointed out some data-related issues, and the bell rang.

We should improve on these two points. As I reflected on this, my hands were raised even though the presentation time had passed. Next, I received opinions from first-year students, four in total.

I was not able to answer all of them well, and time was running out, so it was not yet ready as a presentation, but I was personally very happy to see how much interest they had in my presentation. It was the kind of moment that made me truly glad to have participated in the seminar research debriefing session.

The presentations continued to overflow with applause, and the closing ceremony came.

I sat behind Dr. Seki at the closing ceremony and felt a little relieved to see his soft face.

Last but not least, a promotion!

We will be holding a "Multicultural Festival" on 12/16 and 12/17.

In fact, this event originated from Seki Seminar, as you can see from our past blogs.

With the cooperation of Prof. Seki, many other professors, and the International Exchange Division, about 30 international exchange tutors prepared for this event without losing sleep.

There's a QR code on the poster below, so sign up there!

You can join us in person, on ZOOM, and even in VR!

We hope to see you there!


(文責:経済学部2年 戸崎 瞭)

0 件のコメント:

コメントを投稿